مهارت و هنر استادان قالیباف، رج به رج و نخ به نخ در هم تنیده شد تا بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان در کتاب رکوردها(گینس) با رونمایی این فرش در تهران، ثبت شود.

فرش ثبت شده در گینس

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: مهارت و هنر استادان قالیباف، رج به رج و نخ به نخ در هم تنیده شد تا بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان در کتاب رکوردها(گینس) با رونمایی این فرش در تهران، ثبت شود. این فرش تاریخ‌ساز در مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی کشور امارات گسترده شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان ۹مرداد ۱۳۸۶ در مصلای تهران با حضور مسئولان کشوری و جمعی از هنرمندان فعال که در به ثمر رسیدن این اثر «سِتُرگ» نقش داشتند، در معرض دید عموم قرار گرفت تا بدرقه‌ای شایسته‌ برای این اثر منحصربه‌فرد در تاریخ فرش‌بافی جهان باشد. مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، درباره این اثر تاریخی و ناب می‌گوید: «این فرش توسط هنرمندان و بافندگان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌ تولید و بازرگانی فرش دستباف ایرانی -شرکت سهامی فرش ایران- طراحی، تولید، نصب و نگهداری شد. پس از بافت، قطعات نه‌گانه برای بررسی نهایی و رونمایی از این شاهکار منحصربه‌فرد به تهران منتقل شد. ۳۵ تن فرش که گره‌گره کنار هم قرار گرفته بودند خود پروژه‌ای بزرگ بود. عرض بزرگ‌ترین فرش جهان ۱۳۳ متر، طول آن ۴۰ متر و قطر بخش محراب آن ۸ متر است که درمجموع مساحتش ۵هزار و۶۳۴ متر مربع گفته می‌شود. این فرش در ۹ قطعه مجزا بافته شده و تمام قطعات فرش پس از بافت به مسجد شیخ زاید ابوظبی منتقل و در مدت ۳ ماه با توانمندی و مهارت مجرب‌ترین استادکاران ایرانی به هم متصل شد. این فرش نفیس را ۱۲۰۰ بافنده ماهر نیشابوری طی ۱۸ ماه در دو نوبت کاری بافتند. رج‌شمار فرش ۴۰ گره، در مقیاس ۶٫۵ سانتی متر و دارای ۲٫۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ گره نامتقارن است، پس از اتمام بافت، مراحل تکمیلی کار در مجموعه کارخانه‌های شرکت سهامی فرش ایران در اطراف تهران انجام شد.»

رونمایی در تهران، ثبت در گینس | بزرگ‌ترین فرش جهان چگونه بافته شد؟

نقشه این فرش افشان شاه عباسی، طرحی با چهار ترنج کناری و یک ترنج مرکزی و محرابی با شمسه‌ای بزرگ و مشعشع است. در زمینه فرش از رنگ سبز استفاده شده که به‌کارگیری آن بسیار هوشمندانه بود زیرا این رنگ نمادی از سرسبزی و طراوت است. همچنین رنگ مورد علاقه شیخ زاید بوده است و به دلایل مذهبی نیز یادآور گنبد مسجد خضرا در بین مسلمانان است. از سوی دیگر، رنگ طلایی (بژ) حاشیه فرش یادآور صحراهای امارات است. در این فرش خطوط و برجستگی‌هایی برای نظم‌دهی به صفوف نمازگزاران به هنگام پرداخت آن تعبیه شده که خلاقیت هنرمندان ایرانی را به رخ می‌کشد.

نام: فرش سترگ

ویژگی: بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان

کد خبر 862101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha